Acreditare
Autonomie
Detalii
Pentru a profesa ca psihopedagog special în sistemul educațional sau în centre specializate, este important ca programul de master în Psihopedagogie specială să fie:
acreditat ARACIS,
înscris în Registrul Național al Calificărilor (RNCIS/ANC),
și, dacă se dorește obținerea atestatului de liberă practică ca psiholog, să fie recunoscut de Colegiul Psihologilor din România (CPR) în specialitatea psihologie educațională (atenție: psihopedagogia specială este o formare mai frecvent asociată cu domeniul educației și al învățământului special decât cu statutul de psiholog autonom).
⚠️ Disclaimer: Informațiile de față au caracter orientativ. Această platformă nu garantează recunoașterea oficială a programului și nu înlocuiește sursele oficiale. Se recomandă verificarea statutului programului pe site-ul universității și, dacă este cazul, pe www.copsi.ro pentru clarificări privind practica psihologică.
Dacă scopul este obținerea autonomiei ca psiholog în domeniul educației, este necesar:
să fi absolvit licența în psihologie, nu doar psihopedagogie,
să finalizezi un master recunoscut de CPR în psihologie educațională sau consiliere școlară și vocațională,
să obții atestatul de liberă practică sub supervizare în psihologie educațională,
să parcurgi cel puțin 2 ani de supervizare,
și să promovezi evaluarea pentru acordarea autonomiei.
‼️ Un master în psihopedagogie specială, în sine, nu este suficient pentru a deveni psiholog cu drept de practică autonom, dar oferă competențe excelente pentru a activa ca psihopedagog în:
învățământul special și special integrat (grădinițe, școli, licee speciale),
centre de resurse și asistență educațională (CJRAE/CMBRAE),
programe de intervenție timpurie,
instituții de asistență socială care sprijină persoane cu dizabilități.
Masterul în Psihopedagogie specială are o durată standard de 2 ani (4 semestre) și pregătește specialiști în educația și intervenția destinată persoanelor cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale (CES).
Curriculumul poate include cursuri precum:
Bazele psihopedagogiei speciale
Intervenții specifice în tulburări de învățare și comportament
Metode de predare adaptate pentru elevi cu CES
Psihologia dezvoltării atipice
Consilierea părinților și echipei educaționale
Tehnologii asistive în învățare
Legislație și politici educaționale privind incluziunea
Practica de specialitate în instituții educaționale și sociale
Este o formare ideală pentru cei care doresc să lucreze direct cu copii și tineri cu dizabilități, să participe la adaptarea curriculei, să colaboreze în echipe multidisciplinare și să susțină incluziunea educațională reală.
Lista Programe Masterale
01Universitatea „Babeş-Bolyai“ – Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei
Master: „Terapia limbajului și audiologie educațională“
Psihopedagogie specială
02Universitatea „Babeş-Bolyai“ – Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei
Master: „Management, consiliere și asistență psihopedagogică în instituțiile incluzive“
: Psihopedagogie specială
03Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ Iaşi, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei
Masterul „Diagnoză și intervenție la persoanele cu cerințe speciale“ – pentru specialitatea: Psihopedagogie specială
Psihopedagogie specială
04Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Departamentul de psihopedagogie specială
Masterul „Terapie logopedică în procesele de comunicare“
Psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională
05Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Departamentul de psihopedagogie specială
Masterul „Psihopedagogie şcolii incluzive“
Psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională